1. Speel in op lokaal
Als iemand via Google een zoekopdracht doet, dan laat Google steeds vaker resultaten zien op basis van de omgeving. Iemand die in Nijmegen zoekt op de term ‘autobedrijf’ zal voornamelijk resultaten zien van autobedrijven die in Nijmegen gevestigd zijn. Maar dat kan alleen als Google weet dat u in Nijmegen gevestigd bent. Zorg daarom dat de juiste adresgegevens op uw website staan. Maar ook op uw andere online kanalen, zoals Facebook, Twitter, Instagram, Youtube en LinkedIn.
2. Registreer uw bedrijf in Google Mijn Bedrijf
Om in Google Maps getoond te kunnen worden, heeft u een Google Mijn Bedrijf pagina nodig. Vul daarop zoveel mogelijk gegevens in, zoals: adres, openingstijden, link naar uw website, foto’s, etc. Hoe meer informatie, hoe beter Google deze informatie kan tonen aan gebruikers. Zoals u in het voorbeeld hieronder kunt zien, kan de gebruiker op deze manier direct:
- Naar uw website gaan
- De route naar uw bedrijf zien
- Het adres en telefoonnummer zien
- Uw openingstijden zien
- Uw gemiddelde beoordeling zien én soms zelf gelijk één van de reviews zien
Zo krijgt iemand in één oogopslag een goed beeld van uw bedrijf. En hoe completer dit overzicht is, hoe meer u opvalt bij de gebruiker!
3. Reviews, reviews, reviews
Dat reviews belangrijk zijn, is geen verrassing meer; ze worden steeds belangrijker in de online zoektocht van mensen. Zorg daarom dat u reviews verzamelt en toont op uw website. In de Module Website van VWE bieden we deze mogelijkheid standaard aan.
Daarnaast is het ook belangrijk om via Google reviews te verzamelen. Al wanneer u één review in Google heeft gekregen, wordt dit bij uw bedrijf in de zoekresultaten in Google getoond (zie het voorbeeld bij tip 2).
4. Google Ads
Een goede manier om extra bezoekers op uw website te krijgen, is via Google advertenties. Ook wel Google Ads genoemd. Dit wordt door velen de meest efficiënte manier van online adverteren genoemd. Met Google Ads kunt u namelijk uw advertenties in Google tonen op specifieke zoekwoorden én in een bepaald zoekgebied. Om Google advertenties te laten maken, kunt u een marketingbureau inschakelen óf eerst zelf meer lezen.
5. Social ads
Naast Google Ads kunt u ook adverteren op social media, zoals Facebook of Instagram. Het voordeel daarvan is dat u precies kunt aangeven aan welke doelgroep u uw advertentie wilt laten zien. Zo kunt u precies de leeftijd, het geslacht, de locatie (woonplaats) of interesses kiezen. Hierdoor wordt uw advertentie alleen getoond aan mensen die in uw gewenste doelgroep zitten en betaalt u dus alleen daarvoor.